Lidt om struktur, spil & diffusionsåbenhed ved pudsede overflader:
Netpuds udføres i forholdsvis tynde lag med dertil egnede mineralske tyndpudsmørtler, som afsluttes med filtsning.
Fordi netpuds består af tynde filtsede lagopbygninger, vil der kunne fornemmes en del struktur & spil i det færdige resultat.... lidt som svarende til en vandskuring, men dog stadig meget mere dækkende end vandskuring, da netpuds består af 2 lag + net.
Overflader i mørtler har også en grovere og mere vækslende struktur end ved spartlet/slebet overflader, som de man ofte har på vægge indendørs.
Netpuds skal/kan derfor ikke forveksles med 'en hel glat overflade'... et udtryk der desværre alt for ofte fejlagtigt benyttes, når kunder gerne vil beskrive det udtryk de ønsker i det færdige resultat.
'Glatte overflader' kan ikke opnås ved pudsede overflader, uanset om de er traditionelt udkastet & pudset, netpudset eller bare vandskuret.
'Glatte overflader' kan nok bedst sammenlignes med de vi ser på mange fabriksfremstillede genstande og inventar, som eksempelvis køkkenlåger, laminat bordplader, facadebeklædning af eternit eller glatte fliser... men aldrig ved håndlavede overflader.
Diffusionsåbne overflader som pudsede overflader er samtidig åndbare, og ”ånder” derfor i takt med fugt- og temperatursvingninger samt underlagets beskaffenhed, hvorfor både struktur og farvespil i den pudsede overflade altid vil virke mere levende, vekslende og nuancerende end den malede overflade.
En pudset overflade kan ikke sammenlignes med en overflade der slutteligt er malet.
Ønskes overfladen mere ens i farven end den færdigpudsede overflade, kan den sagtens males i en god diffusionsåben mineralsk grunder/maling som eksempelvis silikatmaling eller silikoneharpiksmaling, efter endt udtørring.
Mange pudsede huse, kan på afstand godt se ud som om at overfladen er helt glat og ens, men kommer man tættere på vil man tydeligt kunne se at der er masser af struktur & spil i overfladen. Sidelys fra solen vil endda fremhæve strukturen pga. kraftige skyggevirkninger, mens synligheden af struktur-effekten mindskes ved direkte sollys på overfladen eller på overflader i skyggesiden.
Efter endt udtørring, kan den nypudsede mineralske overflade males i en god og meget diffusionsåben mineralsk grunder/maling som f.eks. en god silikatmaling…. eller evt. en god silikoneharpiksmaling.
Bemærk – det handler om at bibeholde diffusionsåbenheden i materialerne, hvorfor det er bedst at male så få lag ovenpå hinanden som muligt... nu flere lag maling, nu mere ”lukkes” for diffusionsåbenheden i overfladen.
Den åndbare diffusionsåbenhed ved udvendige pudsede overflader er vigtig, da den er med til at hindre ophobning af fugt i overfladen og dermed afskalninger af pudsen.
Det anbefales at undgå de mere lukkede 'ikke-mineralske' murmalinger som eksempelvis akrylplastmaling og olieemulsionsmaling på de nypudsede udvendige overflader.
Følg altid anvisningerne fra producenten af den valgte maling.